Wanneer koop je een laadpaal voor thuis?

Wanneer koop je een laadpaal voor thuis?

Laadpaal thuis, wanneer heeft u dit nodig? U zult dit een rare vraag vinden want ja, als u een hybride of elektrische auto heeft is dit het geval. Maar er komt veel meer bij kijken dan alleen zo’n paal. Er zijn verschillende types, modes. Ook heeft u wellicht helemaal geen paal thuis staan en laad u het altijd bij uw bedrijf op, of juist andersom. Daarnaast heeft u ook nog twee verschillende opties, een laadpaal of een laadpunt aan een wand. In dit artikel ga ik u wat meer vertellen over de verschillende laadpalen en wat de mogelijkheden zijn.

Oplaadmethodes

Er zijn verschillende soorten manier van opladen, er zijn er 4. Mode 1, dit wordt eigenlijk nooit gebruikt voor het opladen van auto’s. Dit komt omdat het redelijk onveilig is omdat er geen begrenzing op zit. Bij deze manier van laden heb je een stopcontact met 220 volt en maximaal 10 ampère.

Mode 2, wordt vooral gebruikt door mensen die thuis hun auto opladen doormiddel van een stopcontact of een laadpaal thuis. Over het algemeen is er een begrenzer ingebouwd bij de kabel die u bij de auto meekrijgt.

Mode 3, dit is veiliger dan mode 2. Dit komt omdat er pas stroom op de kabel komt te staan op het moment dat er een geschikte stroom is tussen de paal en de auto.

Mode 4, hierbij staat de paal direct in verbinding met de accu, en is over het gehele proces de leiding. In de laadpaal zit een omvormer omdat het elektriciteit netwerk wisselstroom geeft. Bij de andere varianten zit die omvormer in de auto’s zelf.

Type kabel

Net zoals bij de methodes zijn er verschillende soorten kabels. Type 1, ook wel Yazaki genaamd. Dit is in de verenigde staten en Japan de standaard. In Europa wordt hier veel minder gebruik gemaakt omdat er niet de volledige capaciteit dan wordt gebruikt.

Type 2, ook wel Mennekes genaamd. Deze stekker is in Europa als standaard aangewezen voor het opladen. Het voordeel van deze stekker is dat er wel volledig gebruik kan worden gemaakt van het beschikbare capaciteit.

Type 3, deze is gemaakt door Fransen en Italianen maar wordt helemaal niet in Nederland gebruikt.

Chademo, is het standaard voor snel opladen. Met deze stekker kunt u de auto in een half uur volledig opladen. Het is redelijk duur om zo’n laadpunt te realiseren.

De laatste is de Combo, deze gaat vanaf 2017 de standaard lader worden. De kosten van laadpalen liggen tussen ruim €500 euro tot ruim €1.100 euro. Het is volledig afhankelijk van het type en model u kiest.

Bent u op zoek naar een laadkabel, punt of iets anders wat er mee te maken heeft? Bekijk gerust alle mogelijkheden op onze website en bij vragen en/of opmerkingen horen wij dit graag van u! Neem dan gerust contact met ons op.

Geef een reactie